torsdag 5 januari 2012

Krogmoms - läpparnas bekännelse?

Syftet med att vid årsskiftet sänka krogmomsen från 25 procent till 12 procent var att minska ungdomsarbetslösheten (man ville göra det attraktivare att anställa okvalificerad personal). Krogmomssänkningen sågades av flera som bland annat menade att liknande reformer fått liten effekt i exempelvis Frankrike och Finland. Lägre krogmoms leder till fler arbeten om priserna på krogen sjunker och krögarna måste nyanställa om fler går på krogen (på grund av lägre priser). Men, hur har det gått med priserna?
SvD publicerade idag en artikel där de ringt runt till krögare (Stockholm) och då hade 23 av 30 sänkt priset. Sydsvenskan hade idag en liknande artikel där de tittat på krögares (Sydvästskåne) hemsidor  som visade att 4 av 20 (inklusive Max och McDonalds) sänkt priserna. Snabbmatsrestauraterna sticker ut då de står för den största sänkningen.
Urvalen är visserligen små och vi vet inte hur tidningarna valde ut restauranterna men, restauranter i Stockholm verkar sänkt priserna mer jämfört med restauranter i Sydvästskåne. Den konspiratoriska förklaringen är att krögarna i Stockholm sänkte priserna i samma stund som de pratade med SvD. Men, så kan det väl inte vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar