torsdag 29 mars 2012

Konkurrens mellan banker

Jag skrev precis ett mail till vår finansminister som handlade om svårigheter att byta bank:


Hej Anders!

Mitt namn är Thomas Eriksson och först vill jag säga att jag är helt för dina tankar om att sätta press på banker genom att ibland byta bank och spela ut dem mot varandra. Tyvärr skapar regelverk problem och jag ska här förklara alla problem jag hittills stött på. Jag hade från början SEB men förhandlade mig sedan till bättre villkor på Länsförsäkringar för att nu slutligen ha Handelsbanken. Vissa saker går snabbt vid bankbyte, exempelvis flytta lån och lönekonto, medan andra tar längre tid, exempelvis autogiro och tjänstepension. Vad gäller autogiro kan detta ta upp till två månader. Eftersom du inte får besked när autogiro flyttas, måste du dock vara likvid och ha kontanta medel på både din gamla och nya bank.

De verkliga problemen börjar med tjänstepension. Jag är för närvarande doktorand vid Lunds Universitet och får därför PA03. Sedan tidigare sommarjobb har jag även SAF-LO. När jag bytte till Länsförsäkringar visade det sig att SEB tillät flytt av framtida inbetalningar men inte innevarande medel till en annan bank. Sagt och gjort, framtida inbetalningar (PA03 och SAF-LO) styrdes till Länsförsäkringar medan min befintliga tjänstepension blev kvar på SEB. Vid flytten till Handelsbanken tillät Länsförsäkringar att både innevarande och framtida betalningar flyttas. Däremot har Länsförsäkringar långa ledtider. För det första tillåter bara Länsförsäkringar att du flyttar tidigast två år efter att du öppnat tjänstepension hos dem. För det andra utför Länsförsäkringar flytt i samband med årskiften. Med andra ord knyter Länsförsäkringar till sig nya kunder i upp till tre år.

Ett annat problem dök upp när det visade sig att Handelsbanken inte har SAF-LO. Jag arbetar som sagt numera statligt men eftersom jag en gång tjänat in tjänstepension via SAF-LO så måste framtida betalningar peka mot någon bank. Jag kom då på idén att jag skulle kunna flytta tillbaka framtida betalningar i SAF-LO till SEB så att jag på sikt kunde avveckla mina kontakter med Länsförsäkringar. SEB meddelade mig att det för närvarande inte gick att flytta framtida inbetalningar för SAF-LO till SEB. För närvarande sitter jag alltså på tre banker vilket gör min ekonomi svår att överblicka och planera.
För att summera: jag anser att banker ska spelas ut mot varandra men bankernas interna regler skapar inlåsningseffekter som hindrar flytt mellan banker. Jag tycker därför att det krävs politisk styrning som syftar till att underlätta för bankkunderna.

Hälsningar
Thomas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar